Een vernieuwde blended aanpak

Graag maak ik van de gelegenheid gebruik om u bij te praten over een ontwikkeling die we zijn gestart en waar ik veel van verwacht. We werken op een andere en nieuwe manier aan het verbeteren van onze hulp en begeleiding. De cliënten krijgen daarbij meer de regie, kunnen op zelf gekozen tijdstippen aan de slag en we sluiten op deze manier beter aan bij de wijze van communiceren van verreweg de meeste cliënten. Ook dat gaat helpen om de hulp en begeleiding effectiever te maken.

We hebben met een achttal organisaties op het gebied van maatschappelijke dienstverlening, welzijn en cliëntondersteuning plus AdSysCo een samenwerkingsovereenkomst gesloten, onder de naam de Kopgroep. Daarin leggen we vast dat we op een tiental thema’s stappen gaan zetten op het gebied van Blended, Effectmeting en Benchmarken. Waar het al heel erg normaal is geworden dat je bankiert met een app op je smartphone, dat je zelf scant bij de supermarkt, taxi’s regelt per app, etc. zijn wij nog van de spreekkamers. Met het Covid-19 virus zijn we in een stroomversnelling gekomen. Er kan veel meer en veel sneller dan we dachten. Ons initiatief loopt al langer en past in deze tendens.

Al enige jaren trachten we vechtscheidingen te voorkomen met behulp van de blended dienstverlening onder de naam Two2Tango. Daarbij hebben we veel geleerd; onder andere dat we een ICT-partner nodig hebben om de beoogde ontwikkelingen voor elkaar te boksen. We hebben AdSysCo uitgenodigd om zich aan ons initiatief te verbinden als partner. AdSysCo heeft dat met enthousiasme aangepakt.

Het is begonnen met de vaststelling dat we met elkaar en in de sector de mogelijkheden van de nieuw technologie onvoldoende benutten. Dat iedere organisatie te klein lijkt en te weinig capaciteit vrij kan maken om onze klassieke hulpverleningstrajecten om te bouwen naar trajecten waar ook gebruik gemaakt wordt van digitale onderdelen. Inwoners van een gemeente die een vraag hebben kunnen zich ook melden op de website. Dan kunnen ze starten met het openen van hun eigen elektronisch cliëntdossier. De intake kunnen we daarmee enorm verkorten. Daarbij kunnen ze ook omschrijven wat de aard en de ernst van het vraagstuk is. Is er twijfel over je relatie, dan word je doorgeleid naar de site van Two2Tango en kun je starten met het invullen van een vragenlijst. De antwoorden genereren een spinnenwebdiagram, daarop kun je zien op welke onderdelen jouw relatie goed gaat en ook waar het minder goed gaat. Met dat diagram gewapend kan het eerste gesprek met de hulpverlening starten. De gesprekken worden afgewisseld met oefeningen die je thuis op je computer of laptop kan maken. Ze zetten je aan het denken, er wordt kennis op die manier overgedragen. Allemaal als het jou goed uitkomt, op jouw tempo. Uiteraard gaan het diagram en de oefeningen onderdeel uitmaken van jouw dossier. Wij verwachten dan we op deze manier betere hulpverlening gaan realiseren.

Steeds gaan twee of drie organisaties met een of twee thema’s aan de slag. Met behulp van de scrummethodiek wordt de huidige werkwijze uitgeschreven en getoetst: kan het beter. Dan gaan we in een volgende bijeenkomst onderzoeken welke onderdelen zich lenen voor digitalisering. Wat kunnen de cliënten thuis aan de eigen keukentafel zelf doen? Als we denken wat we willen, dan gaat AdSysCo dat bouwen. Vervolgens gaan we het in de praktijk uitproberen. We spreken dan van een ‘living lab’. Het uitproberen moet leiden tot aanpassingen, verbeteringen van de ontwikkelde nieuwe blended aanpak. Over het algemeen ontmoeten we niet veel mensen die twijfelen aan nut en noodzaak van maatschappelijke dienstverlening, welzijnswerk of cliëntondersteuning. Wel horen we vaak vragen over de impact of het effect van onze hulp en begeleiding. Logisch. Om aan die behoefte tegemoet te komen bouwen we methodisch verantwoorde effect- of impactmetingen in. In onze sector gaat het altijd om veel factoren die we ook niet kunnen isoleren. Dat mag ons niet er van weerhouden zoveel als mogelijk de effecten en de impact in kaart te brengen.

Als we de nieuwe werkwijzen hebben geïmplementeerd, dan gaan we onderling vergelijken. Het zogenoemde benchmarken. Welke werkwijze, welke inzet van middelen leidt tot het meest optimale resultaat.

Afgelopen week is de eerste sessie gestart die moet leiden tot een vernieuwde blended aanpak voor armoede en schulden. Professionals van Dock, de SMD en MEE & de Wering zijn, onder leiding van twee scrummasters plus een inhoudelijk deskundige, van wal gegaan. Ik hoor enthousiaste reacties. Voor de zomer van 2021 willen we op een tiental thema’s écht resultaten hebben geboekt. Denk aan opvoeden, schoolmaatschappelijk werk, arbeid en participatie, etc.

De inzet van digitale onderdelen geeft de cliënt meer dan we gewend zijn de regie. Het traject van hulp en begeleiding wordt daarmee nog meer een coproductie. Het lijkt me dat we hier werken aan een tweede of zelfs derde orde verandering. Ik heb er lol in, en het is reuzespannend. Laat ik in ieder geval beloven regelmatig hierover te vertellen. Het gaat natuurlijk om de resultaten voor onze cliënten. Laat ik daar in de volgende stukjes het accent op leggen.


Rob C.P. Hartings

Bestuurder MEE & de Wering
 
Contact MEE & de Wering
...